0 Bobil/ DestinasjonerI , ,

Tranøy Fyr med glimt av havet – Hamarøy i Nordland

Tranøy Fyr med glimt av havet – Hamarøy i Nordland - fyret sett fra gangbroen

Tranøy Fyr på Hamarøy sto høyt på ønskelisten da vi bestemte oss for bobilferie fra Fredrikstad til Nord-Norge med retur langs Helgelandskysten og Kystriksveien. Både fordi jeg hadde lest om fyret og i tillegg fikk jeg tips da jeg etterspurte fine steder å besøke langs veien fra sørøst til og fra Nord-Norge.

FINE TIPS til steder å reise på norgesferie spør du om her i gruppen min, Norgesferie – bilder, tips, råd.

Da vi forlot Mosjøen, kjørte vi over Polarsikelen hvor vi hadde et stopp. Det var vår første tur med Hjalmar-bobil mot Nord-Norge så vi ville ha med oss både kjente og mindre kjente steder til minneboken vår.

Få gjerne med deg historien om Tranøy fyr som jeg har valgt å legge lenger nede i denne reiseskildringen.

Fyrvokterboligen i kjent stil med klesvask på snora

Med rette var det klokt å ha en overnatting på Hamarøy med det for oss, innlysende valget, å spise middag på Tranøy Fyr.

Vi overnattet med bobilen på Tranøy bobilplass. Et enkelt sted, men med en kjempegod service av eieren samt tilgang til strøm, vann og tømming av toalett. Campingen er liten, så vi var glad for at vi hadde bestilt plass på forhånd.

Tranøy Fyr med glimt av havet - Tilthornet og Hatten
Tilthornet 693 MOH og Hatten 850 MOH
Plasttelt ved parkeringsplassen ved Tranøy fyr
Plastskulpturen ved parkeringsplassen minner oss om all plasten som havner i havet

Etter å ha rigget oss på plass, tok vi rusleturen ut til fyret, ca 2 km. Da vi kom ut til plassen ved fyret, var vi glade for at vi ikke valgte å stå på denne parkeringsplassen. Veien ut til Tranøy fyr er smal og det er ikke så enkelt å snu med en stor bobil.

Tranøy Fyr med glimt av havet – Hamarøy i Nordland - Fyret sett Naustet
Tranøy Fyr med glimt av havet – Hamarøy i Nordland - Naustet

Wow – Tranøy Fyr, landfast og med glimt av havet

Jeg har fått en forkjærlighet for norske fyrstasjoner. Vet ikke helt hvorfor jeg blir så betatt. Kanskje har det både med beliggenheten ute i havgapet å gjøre samt all historien som følger en fyrstasjon. Så også her på Tranøy fyr. Det blåste nordavind fra alle kanter, men det gjør jo bare et slikt besøk enda mer spennende.

Vi hadde ikke bestilt guidet tur så opp i fyret kom vi ikke. Men å rusle rundt på fyrområdet holder i massevis for meg. Her er det både overnattingsmuligheter og flere aktiviteter du kan være med på.

Utsikten fra Naustet på fyret
Utsikten fra restauranten i Naustet

Mormors kjøttkaker i restauranten Tranøy fyr
Tor har tatt på seg en fyr-T-skjorte kun for å minne om vår fascinasjon og besøk av norske fyr
Dessert servert i Naustet

Inne i restauranten ble vi tatt i mot med en åpen og god service. Vi bestilte ikke signaturretten som er grillet tørrfisk. Derimot koste vi oss og spiste oss mette på mormors kjøttkaker og kake med kaffe til dessert.

Det er en god ting å ha en rusletur tilbake til Hjalmar-bobil etter et slikt måltid.

Vi takker for oss for denne gang og tipset vi fikk via et ukeblad og gjennom Norgesferie-gruppen min på Facebook.

Flere fyr i Norge som vi har besøkt

TAKK FOR AT DU LESER REISEBLOGGEN URBANTOGLANDLIG! Liker du dette innlegget er det supert om du deler det med andre reiseentusiaster.

Tranøy fyr er en fyrstasjon på Stangholmen ved nordvestspissen av Hamarøya

Den ble opprettet 1864, automatisert i 1986 og avbemannet i 1991.

Tårnets høyde: 27,3 meter
Lyshøyde over høyvann: 28 meter
Lysvidde: 15,6 nautiske mil
Lyskarakter: Oc (3) WRG 10s
Tranøy fyr var det første som ble bygget på sørsiden av Vestfjorden. Da fyret feiret 150-årsjubileum i 2014 pusset Kystverket det grundig opp slik at det i dag er i ypperlig stand.

Tilthornet og Hatten i Hamarøy
Utsikt fra fyret og inn mot parkeringsplassen

Hva kommer navnet Tranøy fra?

Fyret ligger på vestspissen av halvøya Tranøy, og har navn etter denne. Det kommer sannsynligvis av det norrøne trjóa, som betyr ‘snute’, ‘tryne’ og viser til at halvøya stikker ut i Vestfjorden.

Historikken rundt fyrstasjonen

På Stangholmen ble det reist et relativt enkelt familiefyr i et laftet hus, med en fyrlykt med fast lys i gavlveggen. Huset lå værhardt til og det ble satt opp en beskyttelsesmur, men den hindret ikke at holmen ble oversvømmet flere ganger og at bygningene fikk store skader.

I 1936 ble fyret bygget helt om. Det 20 meters støpejernstårnet som tidligere stod på Moholmen fyr utenfor Kabelvåg ble demontert og flyttet til Tranøy. Det ble også montert et kraftig tåkesignal i tårnet og bygd ny betjeningsbolig for fyrvokteren og nyansatt fyrbetjent og deres familier.

I 1959 ble Tranøy fyr elektrifisert med strøm fra land, og ti år senere ble det endelig bygd en 250 meter lang bro ut til fyret. Fyret ble fredet i 1997. Fra 1993 har Kystverket leid ut fyret til personer som har drevet det som hotell.

Trofaste fyrvoktere på Tranøy fyr

Det første uværet kan ikke ha skremt fyrvokteren som var med fra starten. Han het Andreas Arntsen, og sammen med familien sin drev han fyret i 12 år. Ved siden av å holde fyret i hevd og få familielivet til å gå, drev de litt jordbruk. Familien holdt også sau og kyr.

Fuglefredningsskilt

Om sommeren brukte de mye tid på å samle inn ærfugldun fra de over 300 ærfuglparene som holdt til rundt fyret. Det ga en fin tilleggsinntekt.

De neste fyrvokterne og deres familier må også ha likt seg på fyret. Frem til den store ombyggingen i 1936 var det bare vaktskifte fem ganger på Tranøy fyr.

I 1936 fikk stasjonen en betydelig ansiktsløftning

Da ble det 20 meter høye støpejernstårnet som stod på Moholmen fyr utenfor Kabelvåg, demontert og flyttet til Tranøy. Det ble også montert et kraftig tåkesignal i tårnet og bygd ny betjeningsbolig for fyrvokteren og nyansatt fyrbetjent og deres familier.

Den gamle fyrvokterboligen ble overtatt av en nyansatt fyrbetjent. I 1959 ble Tranøy fyr elektrifisert med strøm fra land, og ti år senere ble det endelig bygd en 250 meter lang bro ut til fyret. Frem til da hadde beboerne der måttet i båt om de skulle et ærend på land.

Nyvinningen hadde imidlertid ikke fyrvokternes familie nytte av i så mange år. På begynnelsen av 1970–tallet ble nemlig Tranøy fyr gjort om til tørnstasjon, og familiene flyttet på land. I 1986 ble fyret så automatisert, og driften for fyrvokterne ble vesentlig lettere. 5. juni i 1991 sluttet den siste fyrmesteren, Atle L. Lund, på Tranøy fyr. Han var den trettende i rekken.

Hansbakktinden Egerdalstinden og Hamnestinden
Hansbakktinden, Egerdalstinden og Hamnestinden ved Buvåg i Hamarøy

Gjester ønskes velkommen til Tranøy fyr

Når den siste fyrmestertjenesten ble avviklet, kunne det gått med Tranøy fyr som det dessverre har gått med altfor mange fyrstasjoner på norskekysten – forfall og glemsel!

Heldigvis var det mange gode krefter som ville det annerledes. Fyret ble fredet i 1997, og Kystverket ville gjerne holde det i best mulig stand. Den beste måten å få til det på når fyrbetjeningen hadde flyttet på land, var å få ny virksomhet i bygningene. De leide det derfor ut til noen som kunne ta imot gjester og organisere mat og overnatting på fyret.

De første driverne var Stig Lexberg og hans familie. De åpnet dørene for gjester på Tranøy fyr med overnatting i husene og en koselig kafe i båtnaustet 1. juli 1993.

I 2010 tok Villy og Inger Sund over vertskapet

De hadde et godt tak på driften og skapte et rykte om plassen som førte til at mange gjester fant veien til fyret. Nytt vertskap overtok på Tranøy fyr i 2017.

Over 1000 mennesker overnatter på Tranøy fyr i løpet av en sesong, som strekker seg fra april til september. Over 10 000 mennesker er imidlertid bare innom for å se på omgivelsene, komme seg opp i fyrtårnet eller smake på maten. Vertskapet satser mye på det siste.

Her serveres det tradisjonsrike retter av hval, tørrfisk og annen fisk i det ombygde naustet. Anlegget er også i bedre stand enn noen gang. Tranøy fyr feiret 150 års jubileum i 2014, og i den forbindelse pusset Kystverket grundig opp. De fleste bygningene er ført tilbake til slik de så ut da de var nye i 1936. Eternitten på veggene er erstattet av bordkledning, og vinduene er byttet.

Totalt er det nå 15 rom for besøkende på Tranøy fyr

Det er innredet to utleieleiligheter i uthuset og bygget en gedigen platting på utsiden, så her kan det danses også. Leilighetene er tilpasset bevegelseshemmede, ta kontakt med vertskapet for mer informasjon.

Gjestene på Tranøy fyr kan derfor glede seg over mer enn et staselig anlegg i mektige omgivelser. Bare det å sitte ute på de ytterste skjær en sommerkveld og nyte synet av Lofotveggen og en sol som aldri går ned, er veldig flott. Dersom været viser seg fra motsatt side med sjørokk og storm, kan det også være en stor opplevelse å være på fyret og se naturkreftene på nært hold, fra et trygt sted.

Hamsundsenteret som ligger på Hamarøy

Hamsundsenteret som ligger på Hamarøy ble ikke besøkt denne gangen, men et bilde fikk vi tatt ved et kort stopp med Hjalmar-bobil.