0 Bobil/ Destinasjoner/ ReisetipsI , ,

Med bobil på norgesferie Vestland/Innlandet – reiserute

På bobilferie i Norge for første gang. Den berømmelige båten i Lovatnet som de fleste besøkende tar bilde av IMG_2328 (2)-min

Med bobil på norgesferie Vestland/Innlandet: Vi hadde allerede reist langt med Hjalmar-bobil denne sommeren. Gjennom flere steder i Europa og til hovedmålet vårt: Nord-Italia. Så litt erfaring kunne vi skilte med da vi bestemte oss for å ta noen dagers bobilferie i Norge.

Vi valgte ut de stedene vi ønsket å se først, for det må jo sies at det ikke er enkelt å velge fra det feteste matfatet du kan tenke deg, nemlig Norge, og alt det landet vårt har å by på. I denne artikkelen vil jeg vise deg selve reiseruten og campingplassene vi valgte å bo på.

Ferien strakte seg over 9 dager. Noe av det deilige med å feriere i bobil, er at vi kan bestemme hvor vi drar, og hvor lenge vi vil være på et sted i forhold til værmeldingen og hva vi ønsker å se og oppleve. Google maps og yr.no har vi erfart er et godt reisefølge. Kanskje det er flere som kjenner seg igjen i det?

Et annet gode med bobil er at vi sitter høyt hevet over veien slik at vi har god utsikt og oversikt over mye vakkert som vi ser på vår ferd i Hjalmar-bobil.  Jeg kommer til å la det drysse fristelser og mye kos  i bilder og ord av hvert enkelt sted utover høsten og vinteren.

Om du ønsker å gjøre det enkelt for deg selv kan du legge inn navn og e-postadresse på skjemaet på siden her (nyhetsbrev). Da får du tilsendt e-post om Norges-turer og herlige ferieopplevelser i Europa. De aller fleste turene i Hjalmar-bobil. Det er den sikreste måten å være viss på at du ikke går glipp av noen av artiklene.

Med bobil på norgesferie for første gang. Kollasj fra brimi seter til Loen skylift og Loen ellers
Fra Brimi Seter og fjellet rundt, Loen Skylift og Loen

Det er ikke lange reisen fra hjemstedet vårt, Fredrikstad, til det første, vakre stedet, nemlig Brimi Seter i Lom. Jeg hadde lenge ønsket meg en tur til dette vakre eventyret i fjellheimen rundt Brimi Seter. Opplevelsene der skuffet ikke, makan!!

Med bobil på norgesferie, dag 1 – Fredrikstad – Brimi Seter

Vi startet i Fredrikstad kl. 10.15, fylte diesel i Råde før vi fortsatte turen. Vi valgte kjøreruten gjennom Lillehammer.

Med bobil på norgesferie for første gang. Kart fra Fredrikstad til Brimi Seter

Jeg velger gjerne en rasteplass som ikke er avmerket på kartet, som da vi så skiltet inn til Fåvang kirke. Her ville det vel passe godt å ta en matpause? Stoppe Hjalmar-bobil, forsyne seg fra kjøleskapet og ha noe vakkert å se på til lunsjen.

Med bobil på norgesferie for første gang. En rast utenfor Fåvang kirke, Ringebu i Gudbrandsdalen IMG_1998 (2)-min
Fåvang kirke i Gudbransdalen

Vi ankom Brimi Seter kl. 16.20. Mellom Brimi Fjellstugu og Brimi Seter er det et område for fricamping, så der overnattet vi.

Her oppe er det så vakkert at det berører deg langt inn i sjelen. Med kyr og sauer som vandrer forbi bobilen og inn til beite i fjellheimen. Du kan jo bare tenke deg hvor deilig sted dette er. I tillegg var vi med på en felles middag ankomstdagen, den kjente 4-retters «skråpåtå» som serveres ved langbord på låven, se mer om oppholdet på Brimi Seter her.

Med bobil på norgesferie, dag 2 – Brimi Seter – Loen

Etter å ha kost oss i fjellet rundt Brimi Seter neste dag, og tatt en deilig middag på Brimi Fjellstugu, satte vi Hjalmar-bobil i gir og reiste videre til Loen, kl. 16.30. Et sted jeg hadde store forventninger til, både til Loen Skylift og til naturen rundt turkise vann, fosser og breer.

Med bobil på norgesferie for første gang. Kart fra Brimi Ster til Loen

Ikke lange turen, men det blir alltid noen stopp underveis. Vi fikk nemlig tidlig kjenne på varmegang i bremsene! Og oppover- og nedoverbakker er det mye av på Vestlandet, i tillegg til tunneler 🙂 Vi kjørte over Strynefjellet, langs Oppstrynsvatnet, gjennom Stryn og videre til Loen.

Det er utrolig mye vakkert å se gjennom bobilvinduet. Etter å ha kjørt på en av Norges smaleste veier fra Loen sentrum ankom vi den fantastisk beliggende Sande camping kl. 19.55.

FØLG REISEBLOGGEN URBANT OG LANDLIG PÅ FACEBOOK – Du vil få se bilder og lese om gode reiseopplevelser vi gjør urbant og landlig, høyt og lavt, både i inn- og utland. Se oss på bilferier og fjellturer med og uten ski på beina. Tips til deilige matopplevelser og spesielle overnattingssteder m.m. er også ting jeg skriver om.

Sande camping i Loen kunne by på den beste plassen for Hjalmar-bobil IMG_2234-min

Eierne av Sande Campingplass, Turid Sande Beinnes og Magne Beinnes hadde holdt av den beste plassen til oss, som du ser.  Med utsikt over Lovatnet og inn mot Kjenndalsbreen. Vi følte vi var ønsket til plassen og paret visste ikke hva godt de skulle gjøre for å tilrettelegge oppholdet for oss. Her var vi i 3 netter.

Dag 3 – Loen Skylift

Å våkne opp til utsikten som du ser fra Hjalmar-bobil over her, oppleves som en drøm av noe av det beste Norge har å by på. Denne dagen var avsatt til sykkeltur inn til Loen for å prøve Loen Skylift. Heldigvis er det ikke så mye trafikk på formiddagen på disse smale veiene, så det gikk veldig bra. Mye vakkert å se på og samtidig holde stø kurs på sykkelen kan jo til tider være en bitteliten utfordring, hehe.

Loen Skylift var en opplevelse - her er jeg på tur innover og oppover fjellet fra Hoven IMG_3111 (2)-min

Å komme til Hoven, fra en luftig tur med den fantastiske gondolen, Loen Skylift, for så å vandre opp- og innover fjellheimen, var en flott opplevelse. Her møtte vi på rullestolbrukere som kom seg greit fram på godt tilrettelagte gangveier. Turen vår med Loen Skylift – fra fjord til fjell på 5 minutter ser du i denne reiseskildringen.

Dag 4 – Kjenndalsbreen

Vi var heldige med været, men på grunn av mine helseutfordringer blir det alltid innlagt hvileskjær og pauser i en ferie hvor jeg egentlig vil oppleve mest mulig.

Etter en sen frokost og bading i Lovatnet, satte vi oss godt tilrette med hver vår bok for å nyte stillheten og hvilen. Det tok ikke lange tiden før Magne Beinnes kom ned til bobilen og inviterte oss med på en tur inn til Kjenndalsbreen. Det kunne vi selvfølgelig ikke annet enn takke ja til. Breen sto nemlig på ønskelisten over opplevelser i Loen.

Kjenndalsbreen og omegn kunne by på fossefall, bre og annen vakker natur IMG_2375-min

Naturen inn til og ved Kjenndalsbreen var en fryd for øye og sjel, med fosser ned i jettegryter og selvfølgelig selve Kjenndalsbreen. Breen har krympet utrolig mye de siste 10-15 årene. Likevel er det så mange dramatiske historier rundt dette området at det virkelig var verdt å ta turen innover Lodalen. I denne artikkelen kan du se og lese mer om idyllen som preger Lovatnet inn mot Kjenndalsbreen.

Med bobil på norgesferie, dag 5 – Loen – Flåm – via Lærdal og Aurlandsvegen

Jeg gledet meg skikkelig til å skulle få oppleve fjellovergangen Aurlandsvegen, eller Snøveien som den blir kalt. Vi kjørte innom Olden, gjennom mye vakker natur, over Sognefjorden og til Lærdal hvor vi inntok en deilig lunsj.

På bobilferie i Norge for første gang. Kollasj fra Olden, Lærdal, Aurlandsvegen, Flåm, Hardangervidda
Olden, Lærdal, Aurlandsvegen, Stigastein, Nærøyfjorden, Flåmsbanen, Kjosfossen, Hardangervidda med geitetrafikk

Vi smilte for oss selv og tenkte at smalere vei enn fra Loen til Sande camping (ca. 5 km) kunne det vel ikke være over Aurlandsvegen. Vi erfarte at den kanskje ikke er smalere, men dog like smal i deler av strekningen på i alt 4,8 mil. Det ble en i overkant spennende opplevelse. Med stor og lang bobil samt med varmegang i bremsene, kan du tenke deg? I tillegg hadde vi regn  og vind over hele fjellovergangen.

Å stoppe flere ganger på tur til Stigastein var helt nødvendig for å kjøle ned bremsene. Da vi nådde det berømte utsiktspunktet ned mot Aurlandsvangen var jeg allerede god og skjelven i beina. Da jeg sjekket kartet og fikk se at det var ytterligere 8 km til vi var nede i Aurlandsvangen, kjentes det godt i nerva kan du si. Vi nøt dog den flotte utsikten fra Stegastein og over Aurlandsfjorden, som du kan se mer av her.

Det er ikke autovern alle steder, det er ekstremt bratt og det er hårnålsvinger. Og bremsene fortsatte å pruste og pese, og her var det slettes ingen mulighet til å stoppe for å pleie bremsene. Dessverre ble den vakre fjellovergangen, Aurlandsvegen, sterkt preget av dette. På en solskinnsdag og med mindre bil med velfungerende bremser hadde nok inntrykket vært helt annerledes.

Med bobil på norgesferie for første gang. Kart fra Loen over Aurlandsvegen til Flåm

Vi reiste fra Loen kl. 10.30 og var vel framme i Flåm kl. 18.00. Vi hadde flere stopp på grunn av varmegang i bremsene på bobilen, og selvfølgelig et lengre stopp på utsiktspunktet Stegastein. Vel framme i Flåm fikk vi plass på Flåm Camping som ligger midt i sentrum av alle begivenheter.

Dag 6 – gjennom Nærøyfjorden med elektrisk båt

Nærøyfjorden står på Unescos verdensarvliste og her er det trange fjorder, bratte fjell, gårdsbruk i fjellskråninger og små bosteder som fortsatt er i full vigør. Snakk om nasjonalromantikk.

Med elektrisk båt gjennom Aurlandsfjorden og Nærøyfjorden i Sogn og Fjordane IMG_3218 (2)-min
Den stillegående elektriske båten loset oss trygt gjennom Aurlandsfjorden og Nærøyfjorden inn til Gudvangen

Det miljøvennlige cruiset på verdensarvlistede Nærøyfjorden var en opplevelse du kan se mer om her. Den elektriske båten fløt behagelig gjennom Aurlandsfjorden og Nærøyfjorden, og lyden var så og si ikke hørbar. Båtturen varte i 2 timer og vi gikk i land i Gudvangen kl. 11.00. Tilbake til Flåm ble vi loset gjennom den lange Gudvangtunnelen (11,2 km) med shuttlebuss.

Dag 7 – møte med huldra ved Kjosfossen på turen med Flåmsbanen

Flåm fremstår som en turistmaskin. Alt går som smurt og køer loses hurtig fram til ønsket opplevelse. Ikke så rart kanskje, at turistleverandørene har blitt dyktige på dette, med tanke på at Flåm tar i mot over 1 million besøkende hvert år. Ja, du leser riktig, hvert år!

Vi gjorde oss klar til tur med Flåmsbanen (ofte omtalt som verdens vakreste togreise) som skulle tøffe ut fra stasjonen kl. 10.40,  og her kan du se og lese mer om turen.

Det går maaange avganger, både fra Flåm og Myrdal hver eneste dag. Et tog oppover til Myrdal stasjon og et tog som vi møter langs skinnegangen på tur nedover til Flåm.

Kjosfossen langs Flåmsbanen - her bor huldra-min

På turen er det lagt inn et 5 minutters stopp ved Kjosfossen. Her underholdes vi av huldra som danser på forskjellige steder i fossen, og til passende musikk. Det er forskjellige meninger om hvorvidt dette ødelegger eller fremhever fossopplevelsen, men jeg synes det var et morsomt innslag. Jeg (les; Tor) har laget et artig filminnslag av huldra i fossen, og den kan du se i artikkel om turen vi hadde med Flåmsbanen.

Med bobil på norgesferie Vestland/Innlandet, dag 8 – Flåm – Lone Camping utenfor Bergen

Så er det på tide å dra videre, vi hadde nemlig sett for oss å være et par dager i Bergen.  Da synes vi det kunne passe å få med noen av severdighetene i byen og som jeg husker godt fra barndommen, slik som blant annet Fløyen. Vi bestemte oss for å ligge på Lone Camping ved Haukelandsvatnet, hvor vi kunne ta buss inn til sentrum.

På bobilferie i Norge for første gang. Kart fra Flåm til Lone Camping i Bergen

Her regnet det voldsomt og slik skulle det være noen dager fremover. Det innebar at det kun ble en overnatting her, og så suste vi videre. Det er en av fordelene med å reise i bobil. Vi kan forflytte oss akkurat som det passer i forhold til vær og hva vi har lyst til å se og oppleve på turen.

Med bobil på norgesferie, dag 9 – Lone Camping – Fredrikstad

Vi startet kl. 11.30 (vi liker late morgener dersom vi ikke skal rekke noe spesielt). Turen gikk over Hardangervidda og vi hadde planer om å overnatte i Gol. Jeg hadde til og med gått så langt at jeg var på chat med ei skolevenninne fra tiden da jeg gikk på Kvitsund skole i Kviteseid på 1970-tallet. Hadde så lyst til å se henne noen minutter denne ettermiddagen/kvelden.

På bobilferie i Norge for første gang. Kart fra Lone camping ved Bergen via Hardangervidda og hjem til Fredrikstad

Hardangervidda var et syn. Været var bra og jeg nøt alle de fantastiske naturinntrykkene.

Et sted stoppet trafikken helt opp og vi kunne ikke se årsaken. Etter en stund nærmet vi oss grunnen til trafikkorken som besto i en diger flokk med geiter. Noe sååå koselig. Det vekket barndomsminner fra da vi over flere sommerferier var på telttur med familien rundt omkring i Sør-Norge.

Over Hardangervidda med uttallige naturinntrykk IMG_2695 (2)-min

Da vi var vel over Hardangervidda begynte det å regne i alle retninger, vi så blant annet en vakker og tydelig regnbue. Mellom små opphold pøste regnet ned igjen. Det gjorde sitt til at vi tok valget om å kjøre direkte hjem til Fredrikstad. Vi la inn et stopp på Rumi restaurant og Café i Flå hvor vi spiste en deilig middag. Stedet kan anbefales. Vi fikk en hvil, god mat  og var igjen klare for turen hjem.

Da vi kjørte nedover Hallingdalen og før Flå, så vi en koselig campingplass litt tilbaketrukket fra veien, på en odde ved Hallingdalselva, nemlig Liodden Camping. Den campingplassen kan være verdt å merke seg.

Vår første bobilferie i Norge er over

Tilbake sitter vi med utrolig mange flotte minner og mye å skrive om utover høsten og vinteren. Vi er helt klart bitt av bobil-basillen og planlegger allerede neste års ferie som er lagt til 4 uker i september. Da blir det feire i Europa med 1 uke i Hellas og 1 uke i Frankrike og 2 uker her og der. Året er 2019 og det skulle vise seg at Corona skulle begrense feriemulighetene i 2020. Dette året ble det også norgesferie, nemlig til sørlandet.

TAKK FOR AT DU LESER REISEBLOGGEN URBANTOGLANDLIG! Del gjerne denne artikkelen med andre reiseentusiaster.