Innholdsfortegnelse
På vår første langtur med Hjalmar-bobil i 2019, med Norge som utgangspunkt, hadde vi spurt litt her og der etter gode campingplasser for bobiler.
Hann Münden som møter oss med et historisk sus ble den første overnattingsplassen på veien gjennom Europa. Den koselige campingplassen, som du finner her, ble Tor tipset av en arbeidskollega i Danmark.


Vi ankom Hann Münden sent lørdag kveld og var ivrige, både etter å spise medbrakt middag som er raskt og enkelt å lage i bobilen, og å rusle en tur rundt i denne flotte, gamle bindingsverksbyen som noen påstår er en av verdens vakreste.

Om å bruke god tid på nye plasser
Nesten alltid når vi ankommer en ny plass, så tenker vi at her burde vi hatt bedre tid. Som i Hann Münden, hvor det er så mange inntrykk vi gjerne skulle ha festet enda bedre til minneboken vår. Her er det nemlig historisk sus overalt hvor du snur og vender deg.




Etter hvert som vi ferierer mer og mer i Hjalmar-bobil, erfarer vi at det å ha god tid er et must. Både for å finne hvile og for å nyte alle de fine stedene vi til nå bare såvidt har rispet i overflaten av.
Historien rundt Hann Münden
- Hannoversch Münden – byen ligger langs bindingsverks-ruten i Tyskland, og regnes for å være en av de vakreste bindingsverksbyene i verden. 700 bindingsverkshus er bevart i bykjernen. Byen ligger der elvene Fulda og Werra løper sammen, og danner elva Weser.
- For at denne byen ikke skulle forveksles med andre byer, ble byens navn forkortet til Hann Münden i 1856. Dette ble i 1991 det offisielle navnet.
- Grunnleggingen av byen er ikke tidfestet, men i et dokument fra 1183 blir det nevnt en by, og på bakgrunn av dette feiret byen i 1983 800-årsjubileum.
- Hertug Otto I av Brünswick-Lüneburg tildelte i 1247 byen stapelrett: Det vil si at alle varer som ble ført på elvene skulle losses i byen. De skulle bys fram for byens innbyggere i tre dager før de kunne fraktes videre. Dette førte til en økonomisk gullalder som fortsatt kan sees i byens arkitektur.
- På 1300-tallet ble byens St.Blasiuskirke bygd. Du ser bilde av den lenger nede i artikkelen.
- Mellom 1603 og 1618 ble byens rådhus bygd i Weserrenessanse-stil. Bildet av det staselige rådhuset er det som ligger øverst her.
- Heldigvis for de historiske byggene kom Hann Münden gjennom andre verdenskrig uten større ødeleggelser.

Hagelturm er et tidligere forsvarstårn i Hann Münden
Det 40 meter høye tårnet tilhørte den middelalderske byfestningen Münden og ble bygget som et murtårn av bymuren. På 1800-tallet ble bygningen påbygd og brukt som et skrapjernstårn.
Det verneverdige tårnet huser nå Museum of Labor.

Den vakre evangelisk lutherske St. Blaise Church er en fredet kirkebygning.
Som du sikkert kan forstå, ville vi gjerne hatt mer tid i denne vakre byen. Det er så mye vi ikke rakk å se fordi planen var å reise videre mot ende- destinasjonen vår, Nord-Italia allerede dagen etter ankomst.
Tyskland består av uendelig mye historie og flott arktitektur, så mulighetene for opplevelser og sanking av ferieminner er nesten utømmelige.
Eller meld deg gjerne inn i e-postklubben min for reisetips! Lettvinn måte å holde seg oppdatert på alle mine reiseskildringer og -tips i inn- og utland med og uten Hjalmar-bobil. Du finner skjemaet på denne siden. Det er selvfølgelig gratis og uten forpliktelser!!

Tårnet Die Tillychanze
Tårnet som du ser oppi åsen her, er et av stedene som vi mer enn gjerne vil besøke en annen gang når vi kommer til Hann Münden.

På denne ferieturen valgte vi å kjøre Hjalmar-bobil uten bruk av ferger.
Som vi har erfart på noen turer på Autobahn gjennom Tyskland ble vi også denne gangen møtt av arbeid på veien. Blant annet ganske store forsinkelser i omkjøringer i Hamburg-området.
Slike forsinkelser regner vi med, og må ofte beregne mer tid enn det som er oppgitt i kartbeskrivelsene på nettet. I tillegg til at vi legger inn hvile- og spisepauser selvfølgelig.
Autobahn som transportetappe
Det finnes andre muligheter enn å bruke hovedveien som en transportetappe, men vi valgte altså for det meste å følge det den spesialtilpassete GPS’n for bobilens størrelse og vekt viste oss. Veier som vi var sikre på var godt fremkommelig for vår type bobil.
Vi var tross alt på vår første langtur med Hjalmar-bobil, så her var vi altså i startgropen for å samle oss erfaringer.
TAKK FOR AT DU LESER REISEBLOGGEN URBANT OG LANDLIG! Liker du dette innlegget er det supert om du deler det med dine venner i sosiale medier.
2 Kommentarer
Dinstorbyferie
11. februar 2020 at 16:55Det så ut som en fantastisk vakker plass! Tyskland har virkelig mye å by på, bare man gjør litt research først! 🙂
Mette Gry Larsen
11. februar 2020 at 20:41Ja, det er helt sikkert. Det blir nok noen visitter i Tyskland på bobilferien i 2020 også 🙂