6 Bobil/ DestinasjonerI ,

Flåmsbanen – befant vi oss på verdens vakreste togreise?

Flåmsbanen – befant vi oss på verdens vakreste togreise - toget før påstigning IMG_2540

Lonely Planet sier så, og i 2014 ble Flåmsbanen kåret til nettopp det. Verdens vakreste togreise.

Visst er det vakkert, der vi klatrer oss sakte med sikkert oppover bratte fjellsider hvor vi nyter alt naturen har å vise oss. Vi sitter forventningsfulle, godt plassert ved togvinduet.

Tor og jeg var på vår første Norges-ferie med Hjalmar-bobil og den var godt parkert på campingplassen i Flåm.

Vi bestilte togbillett dagen før for å være sikret plass i løpet av neste dag. Noe som ikke er selvfølgelig i og med at Flåm besøkes av over 1 million turister fra hele verden hvert år.

Og du kan bare tenke deg: Det summet villt rundt oss på perrongen, og asiatiske språk var en stor del av det verbale uttrykket for å si det sånn!

Interiøret i togvognen på Flåmsbanen IMG_2558 (2)

Også de grønne vognene da, som jeg husker så godt fra tiden da jeg bodde i Drøbak og gikk på skole i Kviteseid i Telemark. Den gang var det nemlig kun buss og tog som gjaldt til og fra skolen.

Og interiøret, jeg dåner. Noe så herlig gammeldags!

Tostasjon mellom Flåm og Myrdal IMG_2569 (2)

Med lyd av bremseklosser, penser som slår og hjul som hviner i vei, tar vi til oss de mangslugne inntrykkene av stasjonsbygg, fossevell, deilig norsk natur og utrolig bratte skråninger, hvor fjellgårder klamrer seg fast til sine jordlapper. Inn og ut av tuneller ankommer vi etterhvert Kjosfossen.

Flåmsbanen – befant vi oss på verdens vakreste togreise - Kjosfossen i all sin prakt IMG_2589 (2)

Ved Kjosfossen er det lagt inn en 5 minutters pause

Vi skal nemlig møte Huldra som du kan se i videoen lenger nede i artikkelen. Ut på perrongen med oss. Mobilene opp og så er det om og gjøre å sikre seg en plass så vi får festet dette til «mine bilder» i sinnet og på mobil og kamera.

Fossen og ruinene rundt er et vakkert skue i seg selv, men selveste Huldra… og ryktene sier at hun er ute etter og kapre seg en mann og gjerne en som står og bivåner det hele! Jeg følte meg ganske trygg, Tor er mer begeistret for meg enn ei hulder, kremt! Sant nok, for han satt trygt og godt ved min side resten av togturen også.

Jeg sier bare: Ta en titt i videoen lenger nede i artikkelen. 

Kollasj av Huldra ved Kjosfossen på turen med Flåmsbanen

Det filmes og fotograferes, her vil vi ha vannfall med et enormt lydnivå av deilig fossefall samt oppleve Huldra til passende musikk, må vite. Noen vil kanskje synes at dette er å gripe inn i naturen på en uærbødig måte, mens jeg synes det hele er et utrolig artig påfunn.

Huldra i fossen, omkranset av eldgamle ruiner

Kan du tenke deg Huldra som kommer dansende opp og skrider ned i ruinenen langs Kjosfossen? Morsomt og tøft på en gang synes nå jeg.

Det er et disiplinert følge på denne togreisen. Det blåses i fløyta og inn i kupeene stimler folk fra hele verden for å ta tilbake plassene sine. Vi skal videre opp til Myrdal stasjon.

Bebyggelsen rundt Myrdal stasjon IMG_2594 (2)

Bebyggelsen langs rallarveien ved Myrdal stasjon

Her er det et kort stopp for ombytte av en del av passasjerne. Noen skal gå eller sykle rallarveien ned til Flåm og andre skal videre med Bergensbanen.

Her ser du rallarveien mellom Myrdal og Flåm

På tilbaketuren treffer vi på et ektepar fra Australia (søren også, at jeg ikke tok et bilde av dem). De reiste på måfå gjennom verden og brukte av arven til neste generasjon, som de selv uttrykte det. Et artig treff.

De gamle rallarveiene er også godt synlige fra togvinduet. Her snakker vi nok en gang om hårnålsvinger – fra Myrdal og ned til Flåm som ligger innerst i Aurlandsfjorden.

Ei venninne av meg syklet denne strekningen for noen år siden og innrømmer gjerne at hun gikk av sykkelen og ruslet nedover i de bratteste og smaleste delene av rallarveien. Ingen skam det vel, vi er forskjellig laget hva angår høyder og hvordan vi takler dem. Turen var uansett fantastisk og har meislet seg inn i minnebarken så vel hos henne som hos Tor og meg.

Kollasj av bebyggelse langs ruten fra Flåm til Myrdal med Flåmsbanen

Reiseruten på vår første norgesferie med Hjalmar-bobil finner du her.

Flåmsbanen – befant vi oss på verdens vakreste togreise - Flåm stavkirke fra 1667 IMG_2614 (2)

På turen fra Myrdal stasjon og tilbake til Flåm får vi et kort blikk fra togvinduet og ned i den gamle sentrumsdelen av Flåm. Her ser du den tjærebrune Flåm kirke fra 1667 som ligger vakkert til i fjellsiden.

Per Sivle ble født på gården like ved Flåm stavkirke

På gården ved siden av kirken står en høy bautastein til minne om dikteren Per Sivle, som ble født på denne gården. 

Nok en gang har vi fått påfyll av kulturhistorie og – landskap.

Har vi vært på verdens vakreste togreise?

Hvem er vel jeg som kan si noe om det, som knapt har sittet på toget siden 1970-tallet 🙂 Men i alle fall, både Tor og jeg er særdeles fornøyd når vi igjen er tilbake i Flåm sentrum og tripper glade og fornøyde ut av den nostalgiske togkupeen. For oss er det ihvertfall den vakreste togreisen vi har opplevd til nå.

Parkert, gammel togsett midt i Flåm IMG_2543 (2)

På en rusletur i sentrum går vi forbi disse gamle vognene som vi tror må være fra lenge før til og med Tor og jeg ble født. Hvor gamle tror du disse vognene er? Jeg vet ikke!

Mer info om Flåmsbanen

    • Flåmsbanen er en sidebane til Bergensbanen mellom Myrdal stasjon og Flåm.
    • Flåmsbanen er en av verdens bratteste jernbanestrekk på normalspor.
    • Den 20 km lange strekningen har en høydeforskjell på hele 866 meter, en gjennomsnittlig stigning på én meter per 18 meter.
    • Vendetunnelen som går i spiral inn og ut av fjellet, er et levende vitnesbyrd på noe av den mest dristige og kyndige ingeniørkunst i norsk jernbanehistorie. Vendetunnelen går i sløyfer på flere nivåer og går inn og ut av fjellet. Disse er nødvendige for at stigningen ikke skal bli for voldsom for ordinær togtrafikk. På grunn av vendetunnelene er det jernbanespor i fem «etasjer» i Flåmsdalen nedenfor Myrdal stasjon, Flåmsbanen har fire nivåer (Myrdalsleitet, Hylla, Baklia og Pinnelia) og ovenfor disse, Bergensbanens spor.
    • Flåmsbanen kan kombineres med vandring eller sykkeltur langs Rallarvegen – her er alle velkommen til uforglemmelige opplevelser!
    • Flåmsbanen har 20 tunneler fra Myrdalsplatået, ned den bratte dalen og til bunnen av Flåmsdalen. Over en strekning på i alt 20,2 kilometer går 5,7 kilometer av den i tunnel. Det tilsvarer mer enn en fjerdedel av lengden på banen.
    • Av de 20 tunnelene på strekningen er hele 18 bygget for hånd. Hver meter kostet omtrent en måneds arbeid. I dag brukes ofte en fullprofilmaskin som borer en tunnel i profil i en operasjon om ikke fjellet er for hardt. Borte er minebor og dynamitt.

Mine kilder:

6 Kommentarer

  • Svar
    Laila MA - Rundt Ekvator
    24. november 2019 at 08:56

    Det er helt kalrt et vakker område 🙂 Vi tok Flåmsbanen i 1994 så det begynner å bli noen år siden 😉 Kunne gjerne tenkt meg en tur igjen. Fine bilder og flott beskrevet 🙂

    • Svar
      Mette Gry Larsen
      24. november 2019 at 10:00

      Flåmsbanen er sikkert mye av det samme, like sjarmerende som alltid. Men sentrum har nok endret seg, med elektrisk cruisebåt og alle besøkende som ankommer i digre cruisebåter som ikke er drevet elektrisk.

      • Svar
        Laila MA - Rundt Ekvator
        24. november 2019 at 11:01

        Sant nok. Den gang var vi unge og hadde ikke så god råd. Vi lå i telt nede i byen. Husker at det var cruisebåter og suvernier sjapper den gang også men ikke så mange 🙂 Det er nok på tide å ta en ny tur 😉

        • Svar
          Mette Gry Larsen
          24. november 2019 at 16:14

          Da må du ha en fornøyelig tur 🙂 Jeg kan også godt huske suvernirbutikkene da jeg var på ferie med foreldrene mine. Stas med suvernirsamling 🙂

  • Svar
    Kari Torp Manengen
    24. november 2019 at 18:24

    Fin beskrivelse av turen! Men det er ingen stavkirke i Flåm 😊 I Undredal ikke så langt unna finner vi den minste stavkirka i landet.

    • Svar
      Mette Gry Larsen
      24. november 2019 at 23:32

      Takk skal du ha. Der snek det seg inn en feilskriving. Rettet nå 🙂

    Legg inn en kommentar

    Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

    %d bloggere liker dette: